„Hsz ve mr annak, hogy Borsrmester beintett a bandnak” – nekelte Paul McCartney – immr 40 ve. 1967. jnius 1. fontos dtum a Rock trtnetben: az vtized legnpszerbb egyttese vgleg „felsbb osztlyba” lpett.
Mr nem lehetett tbb „beat-zenekarnak” nevezni a Beatlest, hanem egy olyan szabadon ksrletez kvartettnek, amely utat mutatott a mfaj szmtalan irnyzatnak, polgrjogot szerzett a fiatal zenn bell eddig gyanakodva kezelt hangszereknek, hangszerelseknek, a mai napig rvnyes dalokkal, mikzben megteremtettk az ugyancsak elremutat „concept album” irnyzatt, s – akarva-akaratlanul – egy kor, egy nemzedk letrzst, tkeresst is belevittk egy lemez 40 percbe.
Termszetesen a Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Bandrl van sz. Igaz, hogy a szrszlhasogatk szerint az els concept-album Frank Zappa s a Mothers of Invention Freak Out!-ja volt, amely egy vvel korbban jelent meg Amerikban (Lsd a Kortalan-portalan rock cm sorozatunkat), de az Anyk akkor „marginlisnak” szmtottak, ellenben a Beatles, brmit tett, arra odafigyelt a vilg, s az zenei munkssguk irnyad volt a legklnbzbb bandk szmra.
Ez a Beatles-lemez nem is kszlhetett volna mskor, mint 1967-ben, sem a Beatles, sem a vilg szempontjbl. A Liverpudlik, br mr tulajdonkppen az 1965-s Help! albumtl jeleztk, hogy k sokkal tbbre kpesek, mint a She Loves You, vagy az A Hard Days Night-szer egyszer, br kivl „dalocskknl”, s a Revolver valsgos elszobja a Borsrmesternek, nem engedhettek volna meg maguknak egy olyan lemezt, amely ennyire elmlylt munkt ignyel. A korbban folytonosan fellp, turnz egyttesnek ideje s energija sem lett volna arra, hogy 129 napot (!) tltsn a stdiban, alaposan kidolgozzanak minden hangszerelst, hangeffektust. A koncert-ktelezettsgtl val felszabaduls az alkot, ksrletez erket is kihozta a fikbl, a ngy „testvr” mgl vgleg kibjt ngy klnbz egynisg, ami vgl a Beatles feloszlshoz vezetett, de ekkor mg a kohzi tkletesen mkdtt kzttk.
Ugyanakkor a vilg is nagyot vltozott a 60-as vek eleje ta: szabadon virgzott a mvszet minden virga, divattervezk, grafikusok, fotsok fedeztk fel korltlan lehetsgeiket, a vilg nagyvrosai, kztk London, forrongtak – hol a diktntetsektl, hol az j zenei s divatirnyzatoktl – mikzben a levegben volt a bkevgy, a zenvel s a szeretettel sztbonthatatlanul, mikzben j eszmk szlettek s rgi, keleti blcsessgek talltak tptalajra az elidegened Nyugaton. Mindehhez csak adalk volt, br letagadhatatlan s nlklzhetetlen, drogkultra, a marihuna s az LSD, mint tudattgt eszkz s egy, a szrrealizmust is nemegyszer fellml irnyzat, a pszichedelia motorja.
A sokat emlegetett lemezbort, amely egszen a Led Zeppelin Physical Graffitija (1975) megjelensig minden idk legdrgbb lemeztasakja volt, egyfajta „azonossg-keress” is volt a ngy muzsikusnak, akik vgleg megvltoztattk „gombafej” klsejket. Eredetileg azrt, hogy ilyennek lssa kznsg alteregjukat, a Borsrmester-fle zenekart, de gy alaktottk ki j imzsukat is. John Lennon „SZTK-keretes” szemvege szimblum lett, azta divat (a sorok rjnak is az lett), Paul McCartney bajuszt nvesztett, de nla ez csak pillanatnyi elmezavar volt, nem llt jl neki, nem gy, mint Ringo Starrnak a harcsabajusz, ami csak tovbb erstette a „fapoft”, vagy George Harrisonnak a szakll, amelyet ksbb hindu guru-mretre eresztett. E klsvel jobban beleillettek abba a tmegbe, amelyben az utols kt vszzad jelesei s rmei zsfoldtak ssze, akik rjuk s a vilgra egyarnt hatottak.
A Peter Blake s Michael Cooper ltal ksztett bortn, amely 1968-ban Grammy-djat kapott a hressgek pp olyan eklektikt kpviselnek, mint a lemezbarzdkba zrt zene. A nagy mgus Aleister Crowley, a krimi atyja, Edgar Allan Poe, az stpusok felfedezje, Carl Gustav Jung, „az rzkels kapuinak feltrja”, Aldous Huxley, Alice Csodaorszgnak meglmodja, Lewis Carroll, megfrt Johnny Weissmllerrel, Tony Curtissel, Marlon Brandval, Mae Westtel, Marlene Dietrich-hel, ott volt G.B. Shaw, H.G. Wells, Karl Marx, Bob Dylan s Stan s Pan, valamint tbb indiai spiritulis vezet. (Az eredeti terven szerepelt Mhtm Gandhi s Jzus is, de az elbbit az indiai kzssg rzkenysge miatt hagytk ki, az utbbi pedig nem lett volna szerencss az egy vvel korbbi „npszerbbek vagyunk Jzus Krisztusnl” kezdet Lennon-botrny utn). Ha egyenknt vgignzzk valamennyi figurt, nagyon sokan vannak kzlk olyanok, akik azokban az vekben valami mdon az ellenkultra ikonjaiv vltak. A kinyithat tasakon ott a ngy muzsikus egyenruhs portrja, a htlapon pedig – ez is jdonsg volt akkoriban – valamennyi dal szvege. Valsznleg a zenekar s a kiad nem is sejtettk, hogy ezzel elindtottak egy spontn nemzetkzi mozgalmat, amely a beat/rock szvegeken keresztl kedveltette meg a fiatalokkal az angol nyelvtanulst.
Sokszor lertk mr, hogy a Sgt. Pepper tulajdonkppen egy kpzeletbeli koncert, amelyen a zenekar vgre tudsa legjavt adhatta, miutn veken t gy kellett fellpnik, hogy a rajongk sikoltozstl sajt magukat sem hallottk. Ezrt nem jelent meg a Beatles aktv korban egyetlen „live” lemez sem, s a ksbb kiadott felvtelek (pl. az 1964-es Hollywood Bowl-i koncert, vagy az 1966-os tokii Budokan-buli) igazoltk a flelmeket. A nyitny, a cmad dal egyszerre valsg s lom, dgs rock-riffek, amelyeket felvltanak hamisthatlan „trttys zenekar”-hangok – olyanok, mint amilyeneket manapsg is lehet hallani londoni parkokban „promend-koncerteken”. A gitr gy szl, hogy akr Jimi Hendrix is jtszhatn, akinek a fik mr akkor nagy tiszteli voltak. Hendrix a gesztust a lemez megjelense napjn viszonozta: aznap este mr jtszotta a Sgt. Peppert koncertjn! Amikor 2005. jlius 2-n a Live 8 Hyde Park-beli koncertjnek nyitnyn Macca s a U2 ezzel a dallal nyitott, akkor a „hsz ve mr annak” a Live Aidre vonatkozott. Paul klnben annyira sajtjnak rezte Borsrmestert, hogy induljval vezette be 1989-es vilgturnjt, majd sokszor ksbbi koncertprogramjait is.
Paul Billy Shears-knt konferlja be Ringo Starrt, aki fahangjn, a haverok segt vokljaival nekli el a With A Little Help From My Friends-et, amely eredetileg a Bad Finger Boogie cmet viselte. Manapsg taln mr jobban ismert Joe Cocker bluesostott bomba-feldolgozsa, amellyel 1969-ben Woodstock-ban hdtotta meg elszr a vilgot, de azrt rdemes odafigyelni erre a jtkos-szomorks dalra, az nekes beszlgetsekre. A felvtel ugyanazon a napon kszlt, amikor a bort-fotzs s msnap hajnalig dolgoztak rajta. Ringo korbban is kapott szinte mindegyik lemezen egy dalt, amit direkt az korltozott hangadottsgaira rtak, de ezek kztt volt a halhatatlan Yellow Submarine is… A dal cme napjainkban egy brit tv-s reality show cme lett, amelyben hressgek szerepelnek jtkonysgi clbl.
„Fesd magad egy folyn csnakba alant hol narancsfk dzsemgig rnek valaki szlt s te rebegve felelsz egy lny – kaleidoszkp-szemek
celofn virgok srgn s zlden krznek fejed felett keresd a lnyt kinek szeme a nap s eltnt mr
Gymnt Lucy fenn az gben
Kvesd t vgig a hdon a ktig hol csokit majszolnak hintal-lnyek mindenki nevet hogy tblbolsz bambn mg a szirmok felfel merednek
jsghr-taxik a rakparton lent llnak s fuvarra vrnak szllj be htulra felhfejeddel s elszelelsz
Gymnt Lucy fenn az gben
Fesd le magad egy lloms peronjn hol gyurmahordrok nyaktkrt ktnek valaki hirtelen felbukkan vgre a lny – kaleidoszkp-szemek
Gymnt Lucy fenn az gben”
Lucy In The Sky With Diamonds – Isten sem mossa le mr errl a dalrl, hogy az els szm LSD-dal. Pedig John Lennon, aki a szvegrt, s zene nagy rszrt is felels, vltig lltotta, hogy az ihlet fia, Julian rajza volt. Lucy-rl ksbb kiderlt, hogy Julian vdai bartnje volt, apja pedig halla eltt elismerte, hogy a nhny kpet a Lucy-ban, akrcsak fl vvel ksbb az I am The Walrusban Lewis Carrolltl klcsnztt – aki viszont kzismert drogfgg volt…
Ksbb ezt a pont Brdy Jnos is elsttte, amikor az Egy Lny Stl a Domboldalon cm dal szletsrl faggattk… Az viszont letagadhatatlan, hogy a szveg klnleges vzii mellett maga a zene is valsgos utazs, a fmesen lebeg gitrokkal s szitrral, az lomlbakon lpked basszussal, Lennon elnyjtott, mr-mr kss nekvel, amely mintha kssben lenne nmaghoz kpest. Hasonl „slytalansgi” hatst akkoriban tbb zenekar dalaiban is felfedezhetnk, tbbek kztt a Jefferson Airplane White Rabbitjban (Ez is Lewis Carroll-parafrzis…) a The Doors The Endjben, vagy szmos Vanilla Fudge-felvtelen. Nem vletlen, hogy a lemez dalaibl ez kerlt bele a Yellow Submarine rajzfilmbe, az els pszichedelikus animcis alkotsba – George Harrison Only A Northern Songja mellett, amelyet eredetileg szintn a Sgt. Pepperre szntak a vgl „dupla A-oldalas kislemezknt” megjelent Strawberry Fields Foreverrel s Penny Lane-nek egytt. Az is jellemz, hogy lben sokig msorn tartotta a dalt minden idk egyik legnagyobb „utaz” bandja, a Grateful Dead is, de hivatkoztak r, szvegben vagy zenei utalsokkal a Pink Floyd, a Radiohead (ppen az 1997-es O.K. Computeren, amely a maga vtizedben ugyanolyan korszakalkot volt, mint 30 vvel korbban a Sgt. Pepper) s a Dream Theater is. Az mr kevsb kztudott, hogy az etipiai sasszony-lelet azrt lett Lucy, mert amikor Donald Johanson s Tom Gray felfedeztk a csontokat, s arrl vitatkoztak, hogy milyen nevet adjanak neki, ppen ezt a dalt hallgattk..
A Getting Better cseng gitrjai, indiai tamburi ellenre az lezd Lennon-McCartney ellentt alig titkolt sszecsapsa. Amikor Paul azt nekli, „egyre jobb s jobb lesz” (pedig hol volt akkor mg az agykontroll), John azzal vlaszol, „rosszabb mr nem lehet”.
A Fixing A Hole-ban klns kontrasztot teremtenek Ringo suhog cinjei, s George fmes hangzs, szgletes gitrszlja. A dalt ugyanolyan rejtlyek veszik krl, mint a Lucyt. Paul elmondsa szerint a felvtel napjn egy furcsa figura jelent meg nla, aki Jzus Krisztusknt mutatkozott be. Macca megknlta egy teval, majd bevitte a stdiba azzal a felttellel, hogy lel egy sarokba, s csendben marad. John viszont azt lltotta, hogy hozz kopogott be ez a „prfta” s vitte magval. A szvegrl elterjedt, hogy a heroinrl szl, maga McCartney 20 vvel ksbb gy meslte, hogy stlt a kertjben s kzben fvezett, de van olyan przai magyarzat is, hogy Paul skciai hznak tetejt prblta helyretenni...
A She’s Leaving Home gynyr balladisztikus vonskara az els olyan dal a lemezen, amely egy jsghr alapjn szletett: a Daily Mirrorban jelent meg egy 17 ves, Melanie Coe nev lny trtnete, aki otthagyta csaldjt, amely pedig „mindent megadott neki”. Ebbl kerekedett ki a prbeszdes drma, amelyben a szlk, mint affle „grg krus” panaszolja el keservt. jabb adalk ahhoz, hogy a Beatles fellmlhatatlan volt a voklfantzikban! A lnnyal mellesleg McCartney tallkozott hrom vvel korbban a Ready, Steady Go! cm tv-show-ban, persze akkor mg nem sejthette, hogy dal szletik rla. Ngy vvel ksbb ez a dal adta az tletet az Amerikban ppen csak letelepedett Milos Formannak az Elszakads (Taking Off) cm groteszkjhez, br a cm inkbb a Jefferson Airlplane 1966-os els albumra utal. Melanie s a filmbeli hsn egyarnt hamar hazatrtek szeretteikhez. A She,s Leaving Home-nak az is klnlegessge, hogy els zben nem George Martin hangszerelt meg egy dalt a Beatles trtnetben, mert Paul sietett a vonsngyessel val munkban, s aznap Martin nem rt r. Ezrt Mike Leander vette t az szerept. Br Martin egy kiss neheztelt Paulra trelmetlensge miatt, a produceri munkt vgl mgis vgezte el. Ugyancsak premiert jelentett, hogy a ebben a dalban szerepelt elszr n Beatles-felvtelen s mindjrt kulcsszerepet kapott: az hrfja tartja a She,s Leaving Home gerinct. Br a dalt nem szntk „slgernek”, 1988-ban mgis listavezet lett, a punk-rocker Billy Bragg s a Wet Wet Wet akkori sztrbanda eladsban.
„Karnevli atmoszfrt szeretnk s rezni akarom a frszpor szagt” – kzlte John Lennon ignyeit George Martinnal, s az els oldal zrdarabja, a Being For The Benefit of Mr. Kite valban olyan lett, hogy elmenne egy Fellini-filmben is. Az ihletet s a szereplket John egy antikvriumban kapta egy 19. szzadi cirkuszplakttl. s mint ahogyan a cirkusz is komoly mvszet, minden ltszlagos knnyedsge ellenre, ez a darab sem bvli, a gitr, a harmonika, az orgona mellett megszlal egy hamisthatatlan kintorna s splda is, amelyeknek futamait tbbszrsen vgtk s kevertk. Lennon ksbb nmagnak is ellentmondott a dallal kapcsolatos nyilatkozataiban. Elszr azt mondta rla, hogy „egyltaln nem bszke r”, mert „sszehordott benne hetet-havat”, 1980-ban viszont mr gy rtkelte, hogy a dal „igazi, tiszta vzfestmny”.
A Being For The Benefit of Mr. Kite-ot, amelyben elhangzik a lemez mottja, az „a splendid time is guaranteed for all”, akrcsak a Lucyt, nem engedtk a BBC-ben lejtszani, mert a „Henry The Horse” kifejezst a heroin szleng-szinonmjaknt rtkeltk. Ksbb valban szlettek olyan dalok, lemezek, amelyeknl a „l” heroint jelentett, mint a Rolling Stones Wild Horses-a, s fleg Patti Smith Horses-a. rdekes mdon a „szervek” nem gondoltak arra a kzkelet angol kifejezsre, hogy „of course, my horse”, ami annyit tesz: na persze…a szveg ugyanis gy szl: „and of course Henry The Horse is topping the bill”.
A msodik oldal jabb hangulatvltst hoz: George Harrison egyetlen szerzemnye, a Within You Without You egy eredetileg 30 perces indiai ragn alapul kompozci volt, amelybl egy tperces vltozat kszlt a lemezre, indiai muzsikusokkal, a trsak nlkl. Nemcsak a szitr s tampura tkrzi az indiai inspircit – George ekkor mr megjrta a szubkontinenst s ezutn vette r trsait, hogy vegyenek rszt Maharishi Mahesh jgi transzcendentlis meditcis kurzusn – hanem a szveg is a hindu filozfia elemeit hasznlja fel az emberekrl, akik kztt r ttong, akik illzifalak mg rejtznek el. A cm, egyben refrnsor – „az let folyik tovbb benned s nlkled” - a hinduizmus reinkarncis felfogsnak lefordtsa, de szba kerl a fldi gazdagsg, a vagyongyjts hibavalsga, s az, hogy a lelki bkre csak akkor kpes az ember, ha nmagba nz.
George a Beatles idejn hrom olyan dalt vett fel, amelyben az indiai zenei vilgot emelte t a rock-ba: mr a Revolveren megszlalt a Love You To, 1968-ban pedig kislemezen jelent meg a The Inner Light cm felvtele. Termszetesen soha nem vlt belle komoly szitrmvsz, de mlhatatlan rdeme, hogy rajta keresztl ismerte meg az akkori nemzedk mestert, Pandit Ravi Shankart – Harrison szorgalmazta Shankar meghvst a Monterey-i fesztivlra - s vlt az indiai klasszikus muzsika mra kzkelet zenei s spiritulis lmnny.
A Within You and Without Yout 2007-ben a magt „keresztny-buddhistnak” vall Patti Smith dolgozta fel Twelve cm „tisztelg” lemezn.
Mindig is tartotta magt az a nzet, mely szerint Paul McCartney menthetetlenl kispolgr, s ennek egyik bizonytka ppen a When I’m 64 cm kupl, amelyet radsul 16 ves korban rt. A kandall melletti regsg, a kertszkeds, a ktgets, az aranylakodalom fel tart hzaspr szerelme, a Wight-sziget, mint a nyri vgyak netovbbja – akkor mg nem a rock-fesztivlokat jelentette, hanem a kellemes, csendes htvgi hzakat - olyan hangszerelsben jelenik meg az alfest vidm klarint-trival, hogy azt az idsebb generci is a szvbe zrta, taln a Beatles-rajongknl is jobban. De azrt a refrnben megint ott van egy olyan httrvokl, amire csak k kpesek…
A When I’m 64-bl az 1980-as vekben nyugdjbiztostsi reklm lett, amelyben Julian Lennon nekelt. Ez lett a fcmzenje a Garp szerint a vilg cm filmnek. Macca gyermekei meglepetsknt felvtelt ksztettek bell apjuknak 2006-ban, Paul 64. szletsnapjra. A dal kapcsn annak idejn elkszlt egy „fantomkp” is a Ngyekrl 64 ves korukban. Sajnos ketten nem rhettk meg…
Nha bosszsgbl is szlethetnek egsz j szmok: a Lovely Rita egy parkolsi bntets nyomn szletett: a brsgol hlgyet Meta Davisnek hvtk. Paul j kpet vgott a dologhoz, s bosszbl „megzenstette t”, nevt viszont Ritra vltoztatta. A mirt krdsre, azt felelte: „Mert olyan Rits feje volt”. Viszont a Meta is bekerlt, mivel a dalban a Ritra, a „meter-maid” (az amerikai kzlekedsi rendrn szlengje) rmelt, s ezt, nem ppen oxfordi akcentussal, „mit”-nak ejti. A dalt elszr „lben” vettk fel, ksbb azonban mgiscsak hozzkevertk a kaotikus zongort, st, a fik mg jkedvkben fsn is fjtak nhny taktust, mg Ringo pergszlait suhogtatta a dobokon.
John Lennon falusi „idilljnek”, a Good Morning, Good Morningnak, a Kellog kukoricapehely reklmja adta meg a kezd lkst. A felvtelnek egy dgs kis gitrszl ad rtket – ezt ezttal Paul kvette el – mg a legnagyobb munkt Geoff Emerick hangmrnk vgezte az llathang-concertval. Az pedig mr egyenesen bravr volt, hogy egy utols kakashang gitreffektuss vltozott, hogy visszatrjen Borsrmester indulja. Ennyire direkt mdon csak az els kt szm olvadt egymsba, de sznetek kzben sem voltak, st, tbb esetben olyan rzse tmadhat a hallgatnak, hogy mintha szndkosan nem akarnk hagyni, hogy egy-egy dal „lecsengjen” benne.
E „sietsg” mg inkbb szembetn az utols szmnl, az A Day In The Life-nl. Mg halljuk az elkszn zenekart ljenz kznsget, amikor lrai gitr s zongorahangok vezetik be a rendkvli befejezst. hatatlanul esznkbe jut, hogy annak idejn a Beatles flrs koncerteket adott, ez volt a szerzdskben, s ha a kznsg radst kvetelt, az rjukra mutattak, holott lett volna mg mondanivaljuk azoknak, akik valban meg akarjk ket hallgatni. Az A Day In The Life nem szlethetett volna meg az „rjngs” korszakban, l elhangzsrl nem is beszlve.
„olvastam a hrt ma fi egy szerencsefirl ki magasra trt de a hr hamar letrt mgis rhgni tmadt kedvem ahogy meglttam ott a kpen sztvgta agyt egy autban nem vette szre hogy a lmpa pirosra vlt az emberek meglltak bmultak s ismertk br senki nem tudta biztosan hogy Lord-e volt a boldogtalan
lttam egy filmet ma fi gyzelmnkkel rt vget a hbor az emberek unottan elfordultak de nekem vgig kellett nznem hogy a knyvet ellenrizzem megvltanlak titeket
felriadtam agy gybl kizuhantam fejemet sebtben megkapartam lerohantam egy pohrral felhajtottam rjttem megint lemaradtam gyorsan kabtot hozz egy kalapot emeletes buszon egy ablakot felksztam s rgyjtottam valaki szlt s elringatott
olvastam a hrt ma fi Blackburn, Lancashire ngyezer lyuk mivel a gdrk mind kicsik voltak mi mel lehetett mg megszmoltk most mr azt is tudjk mennyi lyuk kell hogy az Albert Hallt telerakjk megvltanlak titeket”
Mr a szveg is zavarva ejt, ehhez kpes a Lucy kisiskolsoknak val. Magyarztk s flremagyarztk rendesen az vtizedek folyamn: alapot szolgltatott azoknak, akik bevettk azt a morbid bulvrmest, mely szerint Paul 1966-ban meghalt egy autbalesetben, s csak a hasonmsa lthat a Beatlesben. A refrn utols sort („I’d love to turn you on”) rtelmeztk gy, hogy Lennon a kbtszernek akarja megtrteni hallgatit, miutn sszecseng Timothy Leary „turn on, tune up, drop out” („vltozz meg, hangolj r, vonulj ki”) jelszavval. A BBC-ben ez sem mehetett, st egyes amerikai kiadsokrl le is hagytk. (2001. szeptember 11 utn ez is rkerlt a halllal kapcsolatos dalok amerikai tiltlistjra).
Holott valjban John Lennon ismt jsghrek kapcsn kezdett elmlkedni, s a Beatles egy kzeli bartjnak, a Guinness-rks Tara Brown vgzetes autbalesett, valamint egy, a blackburni utckat ellep ktyk trtnett dolgozta fel a maga mdjn s jl ltta – pedig hol voltunk mg akkor a mdiaglobalizcitl! – hogy az emberek egyre rzketlenebbek lesznek: mindegy, hogy a msodik vilghbors ldozatokrl van-e sz, vagy pedig egy kzlekedsi balesetrl. A hbors versszakban ugyanakkor utalt els Beatles-en kvli filmjre, a Richard Lester rendezte Hogyan nyertem meg a hbort? Cm abszurdra, amelyet 1967-ben mutattak be. Ezzel az A Day In The Life az els igazn „szocilisan rzkeny” dala Lennonnak, amelyet aztn szmos tovbbi kvetett a Revolutiontl a Working Class Hern t a Woman Is The Nigger of The Worldig s nyomon kvethetjk benne a jellegzetes, elbeszlget Lennon-stlust – akrcsak az intermezzban Paul tipikus, jtkos hangjt, amelyben kamaszkori iskolba menetel eltti kapkodst rktette meg. Az tvezetst azonban megint Lennon biztostotta egy szveg nlkli vokllal, amelyet egy vre r a Deep Purple szemrmetlenl ellopott a Hush! bevezetsnek.
Az intermezz eltt, majd a darab vgn 40 tag szimfonikus zenekar szlal meg egyre ersebben, egyre hangosabban, rgtnztt hangsorokkal s hogy a kakofnia mg nagyobb legyen, ngyszer vettk egymsra az egszet. A cscspont utn John Paul, Ringo, George Martin s Mal Evans egyszerre tttek le hrom klnbz zongorn egy E-dur akkordot – ebbl lett a rock trtnetnek egyik leghresebb, kzel egy perces zr hangja, amely gy vibrl, hogy annl is sokkal hosszabbnak tnik. A zenekari felvtelrl film is kszlt, amelyet felgyorstott kpekkel, a zenszek s karmester „morros” felvillansaival tettek ksrtetiess. A Beatles-tagok mellett megjelent benne Marianne Faithfull, tovbb Mick Jagger s Keith Richards. Stones-k, akik a Sgt. Pepper bortja szerint „szvesen ltottak”, akkoriban bejratosak voltak a Beatles felvteleire, ott vannak pldul az All You Need Is Love felvteln. Taln ennek is ksznhet, hogy az „rk rivlisok” szintn megprblkoztak a pszichedelival, s fl vvel ksbb kijttek a Their Satanic Majesties Request cm albumukkal, de ez mr egy msik trtnet.
s mg a nagy letssel sincsen vge a Borsrmesternek, mert a bakelit-lemezek angol kiadsban a lefut barzdkon hallhat egy „kilts”, amelyet stdizajokbl vgtak ssze. Taln gy akartk jelezni hveiknek: brmennyire fj: Borsrmester zenekara elindult a legendk vilgba, tagjai pedig a ngy gtj fel.
A zent azonban itt hagytk. Lehet azon vitatkozni, hogy valban a Sgt. Pepper-e minden idk legjobb rock-lemeze, de hogy egyike a bejrand keresztutaknak, azt mr az id bebizonytotta. A Rock vgleg nagykorv vlt vele.
Vide
Paul McCartney s a U2 (Live 8) - Sgt. Pepper's Lonely Hearts club Band